TÁRKÁNY VIA FERRATA

ÚTVONAL

PÁLYARAJZ

NEHÉZSÉGI FOKOZATOK

PÁLYASZABÁLYZAT

1.

A via ferrata útvonalakat minden résztvevő saját felelősségére veheti igénybe, az ilyen pályákon való mozgás szabályainak teljeskörű ismeretével. Ne másszatok egyedül!

7.

A gyorsabb mászót az arra alkalmas helyeken – kényelmes állásoknál, könnyű részeknél, egyes szakaszok kezdő- vagy végpontjainál – engedjük el.

2.

Közlekedni csak erre alkalmas, a hatályos szabványoknak (MSZ-EN 958, 12277, 12492) megfelelő felszereléssel lehet: beülő heveder, energia elnyelővel ellátott dupla kantár, sisak. Ajánlott a védőkesztyű és szemüveg használata.

8.

A pályán be kell tartani a kötelező haladási irányokat: általában balról jobbra haladjatok, kivéve a függőleges szakaszokat, ahol lentről kell felfelé haladni. Az útvonalakról letérni szigorúan tilos. Veszély esetén a kijelölt menekülési útvonalakat kell használni.

3.

A tevékenység megkezdése előtt tájékozódjatok az időjárásról, az útvonalak nehézségi fokozatairól és a saját képességeitek figyelembe vétele mellett vágjatok az egyes szakaszoknak.

9.

A függőhídon egyszerre csak egy ember tartózkodhat.

4.

Mászás közben folyamatos önbiztosítást kell használni: mindkét karabínernek a drótkötélen kell lennie. A rögzítési pontoknál egyszerre csak egy karabínert szabad leakasztani, és a másikat csak akkor, miután az első már át van helyezve a következő szakaszra.

10.

Mászás közben figyeljetek egymásra. A bajba jutott társ iránt mindenkinek segítségnyújtási kötelezettsége van. Feltételezhető komolyabb sérülés esetén a feltüntetett segélyhívó számokat kell tárcsázni.

5.

18 éves kor alattiak csak felnőtt kísérettel közlekedhetnek a pályán. Minimális testmagasság 140 cm. 40 kg alatti gyerekek esetén a vízszintes szakaszok kivételével a kísérőnek speciális biztosító eszközt kell alkalmaznia a sérülések elkerülése végett.

11.

A pályákról a parkolóba illetve a településre való visszajutás a Tárkány patak túloldalán lévő tanösvényen történik. Ennek eléréséhez keresztezni kell a Felsőtárkány – Lillafüred közötti főutat. Főként hétvégén nagy a forgalom, körültekintően, a közlekedési szabályok betartásával közlekedjetek!

6.

2 mászó között minimum 2 rögzítési pontnak kell lennie. A vízszintes, traverz jellegű szakaszokon tilos a drótkötél fölé mászni!

12.

A mászók mind a via ferratában, mind pedig a természetben okozott károkért felelősséggel tartoznak. Szándékos rongálás büntetőjogi felelősséget von maga után. Fokozottan védett természeti környezetben jártok, vigyázzatok rá!

Balesetmentes és örömteli mászást kíván a
TÁRKÁNY VIA FERRATA CSAPATA

1.

A via ferrata útvonalakat minden résztvevő saját felelősségére veheti igénybe, az ilyen pályákon való mozgás szabályainak teljeskörű ismeretével. Ne másszatok egyedül!

2.

Közlekedni csak erre alkalmas, a hatályos szabványoknak (MSZ-EN 958, 12277, 12492) megfelelő felszereléssel lehet: beülő heveder, energia elnyelővel ellátott dupla kantár, sisak. Ajánlott a védőkesztyű és szemüveg használata.

3.

A tevékenység megkezdése előtt tájékozódjatok az időjárásról, az útvonalak nehézségi fokozatairól és a saját képességeitek figyelembe vétele mellett vágjatok az egyes szakaszoknak.

4.

Mászás közben folyamatos önbiztosítást kell használni: mindkét karabínernek a drótkötélen kell lennie. A rögzítési pontoknál egyszerre csak egy karabínert szabad leakasztani, és a másikat csak akkor, miután az első már át van helyezve a következő szakaszra.

5.

18 éves kor alattiak csak felnőtt kísérettel közlekedhetnek a pályán. Minimális testmagasság 140 cm. 40 kg alatti gyerekek esetén a vízszintes szakaszok kivételével a kísérőnek speciális biztosító eszközt kell alkalmaznia a sérülések elkerülése végett.

6.

2 mászó között minimum 2 rögzítési pontnak kell lennie. A vízszintes, traverz jellegű szakaszokon tilos a drótkötél fölé mászni!

7.

A gyorsabb mászót az arra alkalmas helyeken – kényelmes állásoknál, könnyű részeknél, egyes szakaszok kezdő- vagy végpontjainál – engedjük el.

8.

A pályán be kell tartani a kötelező haladási irányokat: általában balról jobbra haladjatok, kivéve a függőleges szakaszokat, ahol lentről kell felfelé haladni. Az útvonalakról letérni szigorúan tilos. Veszély esetén a kijelölt menekülési útvonalakat kell használni.

9.

A függőhídon egyszerre csak egy ember tartózkodhat.

10.

Mászás közben figyeljetek egymásra. A bajba jutott társ iránt mindenkinek segítségnyújtási kötelezettsége van. Feltételezhető komolyabb sérülés esetén a feltüntetett segélyhívó számokat kell tárcsázni.

11.

A pályákról a parkolóba illetve a településre való visszajutás a Tárkány patak túloldalán lévő tanösvényen történik. Ennek eléréséhez keresztezni kell a Felsőtárkány – Lillafüred közötti főutat. Főként hétvégén nagy a forgalom, körültekintően, a közlekedési szabályok betartásával közlekedjetek!

12.

A mászók mind a via ferratában, mind pedig a természetben okozott károkért felelősséggel tartoznak. Szándékos rongálás büntetőjogi felelősséget von maga után. Fokozottan védett természeti környezetben jártok, vigyázzatok rá!

Balesetmentes és örömteli mászást kíván a
TÁRKÁNY VIA FERRATA CSAPATA

HELYSZÍN

A Kő-közi szorost vagy más néven a Barát szurdokot a Bükk hegység nyugati kapujának is nevezik. Az Eger melletti Felsőtárkányból indul a Lillafüred felé vezető autóutat szegélyezve. Magát a szurdokot a Lök-völgyben eredő Tárkányi patak vágta a mészkő sziklába. A szoros bejáratánál valaha sáncvár  állott, melyről jól tudták védeni a Barát völgyet. Érdekessége a területnek, hogy a XIV. században a Barát völgyben (a középkorban Segedelem völgynek nevezték) karthausi néma barátok kolostora állt, ahol a szerzetesek könyvmásoló, gyógyító és tudományos munkát végeztek. (Forrás: www.nogradgeopark.eu)

Felsőtárkány határában a Tárkányi patakot tóvá duzzasztották, mely a környék egyik legnépszerűbb kiránduló-pihenő helyévé vált, kiinduló pontja több tanösvénynek és túraútvonalnak. Itt található a Bükki Nemzeti Park Nyugati Kapu Látogató- és Oktató Központja is.

A tó partján lévő pavilonsoron alakítottuk ki a Via Ferrata felszerelés kölcsönzőnket, ahol a francia Petzl cég által gyártott professzionális eszközök bérbeadása mellett szakszerű tanácsadással és túravezetéssel állunk rendelkezésre. A kölcsönzőtől átsétálva az autóúton, az étterem melletti parkolóból indul a ferrata, melyen izgalmas traverzek (vízszintes- vagy ferde irányú haladás), fel- és lemászások, valamint egy 23 m hosszú függőhíd teszik felejthetetlenné az élményt. A pálya nyomvonala lehetőséget nyújt a sziklafalakon megtelepedett élővilág megfigyelésére, és mindezek mellett szemet gyönyörködtető panorámában is gyönyörködhetünk.

A VIA FERRATA TÖRTÉNETE

VIA FERRATA – KLETTERSTEIG – VASALT ÚT – BIZTOSÍTOTT ÖSVÉNY

Az 1800-as években, amikor az alpinizmus elindult hódító útjára, az Osztrák-Magyar Monarchia területén a Dachsteinre és később a Grossglocknerre építettek útvonalakat, ahol már fémlétrákat, köteleket használtak.

Az első világháború idején a Dolomitokban folyó harcok során az osztrák-magyar és olasz katonák elképesztő helyekre építettek ki drótkötelekből, létrákból utakat, hogy megfigyelés alatt tartsák a csúcsok mentén húzódó határszakaszokat. Alagutakat, üregeket vágtak a sziklákba, ahol hosszú hónapokat kellett eltölteniük. Ha ma arra járunk, végiglátogathatjuk ezeket a háborús emlékhelyeket, természetesen modern, biztonságos via ferratak segítségével. Jó példák erre a Lagazui és a Tofana di Rozes alagútjai.

Dolomitok

Peille via ferrata

Sokan innen származtatják a modern via ferraták megszületését. Ezeket a ma már sport és turisztikai célokra használt vasalt ösvényeket a minél nagyobb biztonságra való törekvés jellemzi. A nehezebb, függőleges részeken sűrűbben, maximum 3 m-enként, a könnyebb szakaszokon ritkábban, 5-6 méterenként 20-32 mm átmérőjű betonacél tüskéket ragasztanak be és ezekhez rögzítik bilincsekkel a legalább 10 mm-es vastagságú acélsodronyokat. Ezeket a sodronyokat egyrészt kapaszkodóként használhatjuk, másrészt pedig ezekre csatlakoztatva a speciális via ferrata kantárakat tudhatjuk magunkat biztonságban. Bár az útvonalak kiépítésénél a biztonság a legfontosabb szempont, a tevékenység így is rejt magában veszélyeket. A függőleges, nehéz szakaszokon előfordulhat zuhanás, mely energiájának nagy részét a kantárba beépített energiaelnyelő lefékezi, de ezzel együtt is meg lehet sérülni. Viszont ez a rendszer megvéd a fatális balesetektől.  
Elengedhetetlen a tájékozódás az útvonal jellemzőiről (nehézség, hosszúság, megközelíthetőség, magasság, lejöveti út) valamint az időjárási körülményekről. Zivatarban, rossz időben ne másszunk! Az acélsodronyok zivatarban villámhárítóként tudnak működni. Fontos továbbá, hogy tisztában legyünk saját képességeinkkel, inkább könnyebb útvonalat válasszunk, és ha ez megy, utána érdemes tovább lépni.

A mai vasalt útvonalak megépítése során helyenként fém lépéseket, fogásokat, acéllétrákat, függőhidakat, acélhálókat alkalmaznak, hogy egyrészt segítsék a továbbhaladást, másrészt látványossá, élvezetessé tegyék a mozgást. Jó példa erre a Monaco melletti Peille szinte már kalandpark jellegű ferratája.

Balesetmentes és örömteli mászást kíván a
TÁRKÁNY VIA FERRATA CSAPATA